Schipbreuk op de Ragamuffin! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jo - WaarBenJij.nu Schipbreuk op de Ragamuffin! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jo - WaarBenJij.nu

Schipbreuk op de Ragamuffin!

Door: Jo

Blijf op de hoogte en volg Jo

26 Juli 2009 | Australië, Sydney

(Of the remake of "the Blue Lagoon?"

Ja, dat scheelde maar een haartje! Denk je een rustig tripje op een zeilschip gepland te hebben, loopt dat ding op een rots!! Gelukkig was de kapitein net zo handig met dat ding van de rots af te krijgen, als dat ie hem erop kreeg.
Ik zal eerst maar eens bij gisteren beginnen, anders loop ik heel ver op de verhalen vooruit.

Zaterdag, 25 juli:
Om half 8 stonden we bij de bushalte voor onze pick-up naar Shute Harbour. Daarvandaan zouden we vertrekken naar The Great Barrier Reef.
De boot was echt gigantisch groot, zo’n veerboottype, maar dan een catamaran. Toen we tussen de eilanden van de Whitsunday’s door voeren, ging het er nog wel rustig aan toe, maar eenmaal op zee werd het een lekkere “bumpy ride”.
Vlak naast het Reef hebben ze een grote ponton geplaatst met daarop allerlei activiteiten. Je kan er duiken, snorkelen, zonnen en zelfs een massage krijgen.
Ellis kon meteen beginnen aan haar proefduik. Nee, dat is echt niets voor mij! Ik heb het niet zo op diepe wateren. Maar op deze manier kon ik wel leuk Ellebel filmen en fotograferen op haar avontuur. Met veel moeite heeft ze zich in een wetsuit gehesen en werd haar even later de flessen om gehangen. Ja, probeer dan nog maar eens gewoon op te staan, hahaha!

Ze is ongeveer 1,5 uur bezig geweest met van alles en nog wat en heeft ook een 12 meter duik gemaakt. Als een ware “Jaqueline Cousteau” heeft ze het reef verkend. Haar smile kon niet groter zijn, toen ze weer terug kwam.
In de middag hebben we een snorkeltoer gedaan. Dat was super leuk want onze gids wees ons op allerlei vissen, slakken, koraal en ander gespuis wat daar onder water leeft. En we konden ook sommige dieren en koraal even vasthouden. Dit was toch even leuker dan zelf een beetje rondsnorkelen en geen idee hebben wat je eigenlijk ziet.
Het was echt een super mooie ervaring om bij het reef te zwemmen en te snorkelen! We waren bij terugkomst zo moe en rozig, dat we maar vroeg naar ons mandje zijn gegaan.

Zondag, 26 juli:
Weer een dagje op het water. Vandaag met een zeilboot langs de Whitsunday Islands naar Whitehavenbeach; het allermooiste strand dat ik ooit gezien heb!!

Onze boot was niet zomaar een zeilboot. Het was de “Maxi Raggamuffin” een voormalige wedstrijdboot die veel grote prijzen op haar naam heeft staan. Ze was echt gigantisch groot en na het verlaten van de haven gingen de zeilen omhoog en konden we een beetje genieten van haar kunnen. Het was echt geweldig om te zien hoe de boot door het water gleed en we gingen steeds schuiner hangen. Op een gegeven moment lag één zijde zelfs in het water!
Na ongeveer 2 uur zeilen kwamen we bij Whitehavenbeach aan. Echt nog mooier dan op de plaatjes!! 7,5 kilometer of puur wit sillicazand. Zo wit heb ik het nog nooit gezien!
We werden met een klein motorbootje naar het strand gebracht en daar hadden we een paar uurtjes om heerlijk te zonnen en te genieten van het heerlijke water en lekkere lunch. Echt een lekker ontspannen dagje dus!

Op de terugweg ging het toch bijna goed mis! Net toen ze de zeilen weer aan het hijsen waren, stond de boot in één klap stil!! En dat ging niet echt zachtjes! Eén man , die voor een trapgat zat, kukkelde zowat achterover het trapgat in. Hij kon zich nog net vast grijpen. Het was dat de meesten mensen al zaten, maar anders was het minder goed afgelopen.
Maar de boot zat wel vast! En die was er niet 1,2,3 af te krijgen met een beetje manoeuvreren. Eén van de bemanningsleden heeft met het rubberbootje de voorzijde van de boot genomen en zo kon de boot worden vlotgetrokken. Maar, blijft ie drijven?
Er werd nog even een inspectierondje gemaakt, maar er werden geen grote gaten ontdekt. Dus rap varen dan maar.
Ik zag ons al helemaal gestrand op één of ander onbewoond eiland. De meeste mensen opgevreten door haaien, terwijl ze naar de kust zwommen en anderen gewoon meegetrokken met de boot, naar de bodem van de zee……… Sorry, ik kijk echt te veel films!!!

Het is dus allemaal goed afgelopen en we zitten weer veilig naast onze camper. Zo nog even een happie doen en dan de route gaan bepalen voor morgen. We moeten weer op pad, kilometers maken. We gaan kijken of we naar Rockhampton kunnen komen.

X van de Pirates of Australia

PS: Ik hoop dat jullie het ook nog even volhouden met berichtjes sturen. Het is super leuk om hier iets te horen vanuit de andere kant van de wereld!!! x

• 26 Juli 2009 - 09:28

Jo :

Sorry, we kunnen helaas maar 10 foto's totaal kwijt op deze site, dus we moeten een beetje kritisch zijn. Niet alles komt door de screening, hahaha! Maar zal morgen weer wat erop zetten. Ellis belooft jullie een fotodag bij mij thuis. Dat is goed hoor, ik mag haar de rekening van de catering sturen. Er hoort natuurlijk dan wel een BBQ bij!!! x

• 26 Juli 2009 - 11:50

XXX:

We misten jullie verhalen, het is net een soap, je wil niet verslaafd raken, maar kunt er niet buiten. Gelukkig is alles goed afgelopen en hebben jullie genoten.Hoe is het met Ellebel haar hoofdpijn? Komt dat dan echt door Jo? Nu sterkte meid nog maar een paar weekjes afzien.
    Liefs en een dikke knuffel van ons.

• 26 Juli 2009 - 12:12

Heerko:

Hee Jo gaat wel lekker daar hè wat ik allemaal zo lees leuk hoor. Jammer dat jij niet bent gaan duiken:( maar dat maakte het snorkelen weer goed wat ik zo lees :D jullie beleven wel een heleboel hoor en ook ik ben erg benieuwd naar de foto's maar dat komt vast welgoed vind het heel erg leuk om jullie reisverslagen te lezen en kijk dan ook wel even bij jullie allebei geniet er nog maar lekker van en doe de groeten aan jou reismaatje veel plezier 8) 8) 8)

• 26 Juli 2009 - 20:24

Lizan:

Kind.. wat een verhalen weer!! Het is bijna verslavend! :D

Succes met jullie nieuwe avontuur, ik kijk al uit naar je nieuwe reisverslag!

Xx

• 26 Juli 2009 - 21:03

Liesbeth:

He JO,
    jullie verhalen komen toch wel aardig overeen dus het meeste zal wel waar zijn;-)
    fijn dat jullie het zo leuk hebben. wat vind je van die stoere zazou. laatste foto zei alice van: leuke foto he, mooie stijl. pien is door zazou goed getest op zitten blijven ze kan nu in australie schapen drijven of doen ze dat niet met paarden?? nou veel plezier nog. Aline en ik drinken rosee op het terras en bedenken hoe we toch nog in australie kunnen komen, zwemmen?? veel groetjes van de reviuslaan, Liesbeth

• 27 Juli 2009 - 09:06

P&M:

Hartelijke groetjes van Wilfred en Irene met een hand vol BLOEM(en). en van Paps en Mams xxx

Knuffel van ons allemaal dat is genieten bij jullie!!!

• 27 Juli 2009 - 15:04

Theo En Wera:

Zijn jullie nog "lekkere"kerels tegengekomen op het schip (er gaat niets boven een stoere zeebonk)
    Zo te zien hebben jullie het goed naar je zin!
    geniet er maar van.
    groet, Th en Wera.

• 29 Juli 2009 - 08:40

Robbedoes:

Valt me wel een beetje tegen dat je niet bent gaan duiken Jo. Maar snorkelen geeft soms ook al een goed beeld. Klinkt nog steeds avontuurlijk en super dus we blijven maar lezen hè.
    Grts Rob