The Japanese Tour - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Jo - WaarBenJij.nu The Japanese Tour - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Jo - WaarBenJij.nu

The Japanese Tour

Door: Jo

Blijf op de hoogte en volg Jo

20 Mei 2018 | Cuba, Trinidad

The Japanese Tour,
Neeeeee ik zit niet in Japan. Heb vandaag alleen een tour gemaakt die normaal gesproken alleen Japanners zo gek zijn om te maken. 3 steden op 1 dag, ruim 700 kilometer.
Om 7 uur vanochtend vertrokken we naar Santa Clara, de plek waar Ché Quvarra ligt begraven. De groep was gelukkig niet groot; 4 Nederlanders, 1 Duits stel en een koppel uit Canada. En dan zit je in een bus met onbekende Nederlanders en dan vind je gedurende de dag uit dat één in Ermelo heeft gewoond en dan gekscherend zegt dat hij daar had samengewoond met een “Hamstra ”. Scheen een grote familie in Ermelo te zijn, dus of ik ze kende”?! Hahaha je had zn kop moeten zien toen ik mijn achternaam liet zien. Wat is de wereld soms toch klein!!!
De Ché Memorial was wel indrukwekkend. Hij ligt daar samen met zijn maten in een soort kelder. Dit klinkt heel luguber, maar dit was echt wel heel mooi gedaan. Met koper, steen en veel hout. Daarnaast een soort bosjes. Hiermee hebben ze geprobeerd de plek na te bootsen waar Ché en zijn mannen om het leven kwamen, in Bolivia.
Ché en ook Fidel worden hier nog steeds door een groot gedeelte van de mensen op handen gedragen. Ook onze gids werd zichtbaar emotioneel toen ze ons vertelde over zijn dood en alles wat hij voor het land betekent heeft. Het monument werd ook zwaar bewaakt en mochten binnen geen foto’s maken.
Na Santa Clara ging de bus naar Trinidad. Een van de steden die op de wereld erfgoedlijst staat. Ik had in mijn hoofd dat het veel groter was. We hebben eerst gegeten in een prachtig oud pand en daarna een wandeling door de stad gemaakt. Het is een prachtige sfeervolle stad met veel gekleurde en gevarieerde huisjes en kromme straatjes. Onze gids had ons vooraf gewaarschuwd goed op te letten waar je loopt, want de wegen In Trinidad konden slecht zijn…..was dat effe een understatement!
In één van de winkeltjes kregen we een privé demo sigaren maken. Deze dame had meer dan 50 jaar voor het merk Montecristo gewerkt maar weigerde met pensioen te gaan. Daarom draaide ze nu deze sigaren nog, met toestemming van Montecristo, in dit winkeltje. Ze was duidelijk nog erg trots op haar werk.
Onderweg naar Cienfuegos kwamen we weer in een andere wereld terecht. Was het tussen Santa Clara vooral heuvelachtig met veel bomen, hier alleen vlakke velden met suikerriet.
In Cienfuegos kregen we een tour door de stad en stapten we uit op het plein in het centrum. Daar stond een kopie van de Arc de Triomphe uit Parijs en het plein was omringd door prachtige oude gebouwen. Mooie plek om dus even gezellig een terrasje te pakken?!
Zei ik eerder het gevoel te hebben terug te zijn in een jaren 60, dan moet ik mezelf toch even corrigeren. Het leek vandaag meer op het Wilde Westen. Bijna geen auto’s allen maar paard en wagen of mensen te paard of op de fiets. Naar de conditie van de dieren moet je hier niet te lang kijken. Denk dat Rosanna Kluivert beter op Cuba dieren kan gaan redden, want vergeleken met hier hebben de honden op Curaçao het nog niet zo slecht.
Het was een hele lange dag vandaag maar ben erg blij dat ik de trip gemaakt heb. Zo heb ik toch meer gezien dan dat ik vooraf gedacht had. Vooral Trinidad is zeer de moeite waard!
Morgen naar Havana!! 
Ik houd het verhaal even kort. Vul het later nog wel aan, maar het is al laat en ik moet morgen weer vroeg op naar Havana 

Buenos Noches!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jo

Taking it easy.... Aloha!!!

Actief sinds 01 Juni 2009
Verslag gelezen: 32
Totaal aantal bezoekers 26451

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2019 - 14 September 2019

Mustang :us:"en tour de France :flag-mf: "

15 Mei 2018 - 24 Mei 2018

Op de koffie bij Fidel

06 November 2017 - 26 November 2017

Aloha USA

30 November 2012 - 01 April 2013

Pirate of the Caribean

20 December 2011 - 24 December 2011

Return to Kosovo

15 Juli 2009 - 24 Augustus 2009

The No worries Tour

Landen bezocht: