Pearl Harbor - Reisverslag uit Pearl City, Verenigde Staten van Jo - WaarBenJij.nu Pearl Harbor - Reisverslag uit Pearl City, Verenigde Staten van Jo - WaarBenJij.nu

Pearl Harbor

Door: Jo

Blijf op de hoogte en volg Jo

12 November 2017 | Verenigde Staten, Pearl City

Got myself some wheels:-)!!
Zaterdag heb ik een auto gehuurd om het eiland verder te verkennen. Een stoere cabrio, eentje die al lang op mn verlanglijstje staat. Heerlijk een dagje toeren met het dak eraf!

Moet je het natuurlijk niet treffen dat na een uur het begint te regenen en dat ook de hele dag zo blijft! Er was wel wat regen voorspeld, maar dit....?! Ouderwets met de assen door de plassen! In de avond kwam er zelfs nog een melding voor overstrominggevaar op mn telefoon. Het moet niet gekker worden. Ben ik effe blij dat mn hotelkamer op de 5e verdieping ligt?! Viel uiteindelijk reuze mee allemaal. Het is hier al net zo als met de weeralarmen in Nederland;-)

Aan het eind van de dag besloot ik de auto nog maar een dagje te houden. Hoef ik ook niet met de bus naar Pearl Harbor.

Pearl Harbor..... De reden waarom ik voor Hawaii gekozen heb.... Het maakte al mijn verwachtingen meer dan waar!
Mijn bezoek begon met een korte film over de aanval op Pearl Harbor. Daarna gingen we met een boot naar de USS Arizona. Gedeeltelijk ligt ze nog boven water en alle omgekomen opvarenden liggen er nog in. Vanaf het podium over het wrak is het schip goed te zien. Zelfs na meer dan 70 jaar stroomt er nog olie uit het wrak. Je ziet het en ruikt het ook.
Op een grote marmeren wal staan alle namen van de gesneuvelden.

De volgende stop was de USS Missouri. Ze ligt boeg aan boeg met de Arizona, als een soort van "bewaker" voor alle gesneuvelden in het wrak.
De Missouri is van dezelfde klasse als de Arizona. Ze heeft nog jaren gediend als battleship tot het in de jaren 90 aan het museum werd geschonken.
Op de Missouri werd ook de vrede getekend met Japan. Heel bijzonder dus om op zo'n historische plek te mogen staan!

Na de USS Missouri ging de tocht naar het militaire vliegveld met de hangars waar de kogelgaten van die tijd nog zichtbaar zijn.
Vliegtuigen en helikopters zoals de F15 Eagle, F16 Tomcat, Chinook, Huey, B17 en B25 bommenwerpers enz....
Deze ouwe militair vindt dat dus gaaf om te zien :-)

Als laatste het museum en de onderzeeër USS Bowfin. Deze onderzeeër heeft vele vijandige schepen tot zinken gebracht.

Het was een hele bijzondere en indrukwekkende dag..... Ook al gebeurde dit duizenden kilometers bij ons vandaan, het gebeurde in die zelfde oorlog waar ook Nederland in betrokken was......
Ben blij dat ik het kon zien. Een onvergetelijke ervaring!

• 13 November 2017 - 10:40

Ellebel:

Wauw gaaf hoor! weer iets af kunnen tikken van je bucketlist!

• 13 November 2017 - 23:39

Lizan:

Super gaaf!

• 14 November 2017 - 20:09

Jo :

@ Ellis; als Geer eindelijk eens op zn knieën gaat voor je, moeten jullie hier op honeymoon gaan!! Maui is geen goed idee want dan loop je alsnog de hele dag achter Clark Little aan, hihi

@ Lizan; ik wil hier deze week een tocht te paard gaan doen. Goed idee hè?!
    Ga je weer mee, net als in Spanje?!

• 14 November 2017 - 21:03

Mark En Betere.helft:

Wat moet dat machtig indrukwekkend zijn. Doet de.film een beetje recht aan wat je daar hebt aangetroffen ? Ben jaloers Jo op een gezonde manier. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Kan niet wachten op meer foto's

• 15 November 2017 - 03:36

Jo :

Geen film kan recht doen aan wat je hier ziet, voelt en ruikt, volgens mij! De schepen waren op 7 december 1941 allemaal volgetankt en klaar voor een oefening, de volgende dag. Het is meer dan 70 jaar geleden en nog stroomt er nu olie uit het wrak...dat zie je en dat ruik je! Als je dat geen koude rillingen geeft, dan weet ik het niet meer!! Geen film die dat kan weergeven....
    Het is dat het zo ver weg ligt , anders zou ik het zeker iedereen aanraden om dit te gaan ervaren. ;-)