Havana.... - Reisverslag uit Havana, Cuba van Jo - WaarBenJij.nu Havana.... - Reisverslag uit Havana, Cuba van Jo - WaarBenJij.nu

Havana....

Door: Jo

Blijf op de hoogte en volg Jo

21 Mei 2018 | Cuba, Havana

Keurig op tijd stond mn taxi naar Havana voor de deur van het hotel. Best bijzonder voor Cuba, hihi. Een prachtig gerestaureerde Chevrolet Bel air uit 1955. Niet helemaal origineel meer hoor…. Onder de motorkap een Honda motor en airco was ingebouwd. Geen overbodige luxe met dit weer. Maar wel met respect voor de auto gedaan.

Mijn chauffeur was Alexis, die geen woord Engels sprak en regelmatig in zijn achteruitkijkspiegel zat te loeren naar wat hij nu weer op de achterbank had zitten. De gids heette Rat en sprak echt perfect Engels. Hij was al 23 jaar gids en dat was te merken. Hij wist ontzettend veel te vertellen en wist goed in te schatten hoe hij het tot een geslaagde dag kon maken.

Het was zo'n 2 uur rijden naar Havana. Geen slechte weg en de auto had lekker de gang erin. Halverwege even gestopt bij een mooi uitzichtpunt en plaspauze.

In Havana stopte we eerst bij 1 van de 4 oude forten die vroeger de stad verdedigden. Vanaf daar had je een prachtig uitzicht over de oude stad, downtown en nieuw Havana. Middels een tunnel onder het kanaal kwamen we in het centrum en begon onze wandeltocht door het oude centrum. Bijzonder gezicht om zo’n gigantische moderne boot in de oude stad te zien liggen terwijl de oude auto’s en rijtuigen voorbij rijden. Maar dat is Havana!

De wandeltocht door oud Havana was erg gaaf. Steegjes met prachtige oude panden en mooie pleinen. Rag wist veel te vertellen over de geschiedenis en nam me ook mee naar de plekken waar de meeste toeristentours niet komen. Op het dak van het hotel waar schrijver Hemmingway lang gewoond heeft hebben we wat gedronken en hadden we een prachtig uitzicht over het dak. Én op de reporter van CNN, die vanaf een dak verderop live verslag deed van de vliegtuigcrash in Cuba en was te zien op het TV scherm achter ons. Je maakt wat mee in Havana ;-)

Terug bij de auto ging de trip naar nieuw Havana waar ook de diverse ministeries staan en het monument voor de revolutie . Alles ademde nog “Ché en Fidel” uit! De gebouwen waren meer uit de Russische tijd van Cuba dus veelal grijs en grauw. Wat een verschil met de oude stad!

Verder met de toer, stopten we in een woonwijk….. bleek een privé restaurant aan huis te zitten waar we heerlijk hebben geluncht. De gids had al uitgelegd dat de Cubanen sinds een paar jaar ook zelf bedrijfjes mogen starten. Zolang het maar klein blijft en aan huis is. Dus veel starten een restaurantje of een klein winkeltje. Ook de privé tourcompanies mogen niet meer dan 3 auto’s hebben.

Het laatste deel van de tour ging door downtown Havana, waar zo'n 1 miljoen mensen wonen. Best veel, als je ziet dat de meeste panden daar onbewoonbaar lijken. Via de plek waar Havana is ontstaan, het café waar Hemmingway veel zat, de oude Bacardi fabriek en de farmers market kwamen we weer bij de auto en gingen we weer terug naar Varadero.

Het was een bijzondere dag! Niet alleen veel gezien van de stad en veel gelachen, maar vooral ook veel geleerd over het hedendaagse Cuba. Op het oog een vrij land, met vriendelijk mensen en veel mogelijkheden maar met ontzettend veel beperkingen en waar je als inwoner niemand kan vertrouwen. Waar zeiken we dan soms over he, in Nederland!!!

Morgen nog lekker een dagje aan het strand en dan dinsdag weer terug naar huis. Hoop niet dat Tui weer vertraging heeft, zoals afgelopen zaterdag....

• 21 Mei 2018 - 14:54

Suus:

Joh wat heb je dat gezellig geschreven het was of ik erzelf bij was. Een beetje jaloers echt wel!
    En wat schitterend al die oude wagens voor dat gebouw, hier zou het een toertocht voor oldtimers zijn die even een koffiepauze houden,super!
    Nu geniet nog even van Cuba, wat is het snel gegaan, hier staat de zon ook hoog aan de hemel wat dat betreft kun je jouw bruine kleurtjenog even houden.
    Bedankt voor je inkijk en gezellig verslag tot ziens in the village
    Goede reis. ONS dikke kus.