Room with a view - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jo - WaarBenJij.nu Room with a view - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Jo - WaarBenJij.nu

Room with a view

Door: Jo

Blijf op de hoogte en volg Jo

24 November 2017 | Verenigde Staten, San Francisco

Black Friday.... Veel winkels zijn al open gegaan op Thanksgiving avond en de hele nacht open gebleven. Dat vind ik trouwens ook 1 van de pluspunten van de USA... je kan hier 24/7 shoppen. Dus geen paniek als je niets te snaaien in huis hebt, er is altijd wel een shop open om de hoek. Ideaal!

Maar vandaag voor mij geen shoppen, ik ga naar Alcatraz.
Ben al wel op tijd die kant op gegaan en dat was maar goed ook. Bij Fisherman's Warf kon je al over de koppen lopen. Mn kaartje had ik thuis online al gescoord, dus ik hoefde alleen maar aan te sluiten in de rij voor de boot.

Vanaf de kust ziet Alcatraz er redelijk onschuldig uit. Als een kasteel op een heuveltje. Maar als je dichterbij komt gaat dat beeld snel weg. Het is groot, oud, grijs, koud, spooky..... niet echt één gezellige boel. Maar zoals mn broer zei; je kwam er ook niet terecht omdat je last van zweetvoeten had.

De grootste criminelen van de USA hebben er gezeten, waaronder Al Capone. Die daar trouwens zo gek werd als een karrad omdat hij syfilis had. (Moet je maar oppassen tijdens t douchen, hihi)

Aan de hand van een audiotour ben ik door het cellencomplex gegaan. Vooraf had ik gelezen dat die 2 uur zou duren en ik dacht toen, wat ga je in vredesnaam allemaal vertellen over een paar oude cellen, om die 2 uur vol te krijgen!? Maar tis ze gelukt hoor en het was boeiend tot de laatste stop!

Verhalen over het dagelijks leven van de "inmates" de bewaarders en de bewoners van het eiland, over de beroemde gevangenen én natuurlijk de ontsnappingspogingen. Het leek soms alsof je er midden tussen zat, dus echt goed gedaan.
De verhalen werden verteld door oud-gevangenen en bewakers.

Één gevangene vertelde over het zwaarste moment tijdens zijn gevangenschap..... Oudejaarsavond!
Vanuit zijn cel had hij zicht op San Francisco en kon zo glimpjes opvangen van het vuurwerk. En als de wind goed stond hoorde hij mensen lachen, praten, feestvieren. Dat hij daar dan niet een deel van kon zijn gaf hem pas echt het gevoel dat hij vast zat.

Alcatraz was echt een straf! Geen luxe, super kleine cellen, nog geen foto aan de muur en voor velen ook geen bezoek. Als je "lief" was kon je privileges krijgen als lezen en baseball spelen op de luchtplaats.
En ontsnappen was niet mogelijk......toch?! Ik was in ieder geval blij dat ik weer weg mocht!;-)

Terug op de pier ben ik even langs die andere "troublemakers" gegaan, waar SFO last van heeft. De zeehonden bij pier 39. Echt een slapstick om te zien, die verzameling luilakken! Dicht tegen elkaar aan of over elkaar heen liggen ze op verschillende pontons in de zon en doen niet meer dan af en toe draaien, schreeuwen of heel even afkoelen.
De gemeente heeft geprobeerd om ze weg te jagen met behulp van waterstralen...... ik hoef niet uit te leggen waarom dat niet gelukt is, toch!?

Volgens ingewijden liggen ze er omdat ze bang zijn voor de haaien die in de baai zwemmen. Maar volgens mij vinden ze de aandacht die ze krijgen ook erg leuk, want ze doen hun stinkende best om de clown uit te hangen, hihi.

Terug bij Union Square was het tijd om officieel de lichtjes in de Kerstboom te ontsteken. En daar komt een publiek op af,....niet normaal! Tot diep in de omliggende straten stond het rijen dik om een glimpje op te vangen van het moment.
Mij viel het vooral op dat ze in SFO blijkbaar niet echt bang zijn voor een aanslag. Op de toegangswegen stonden enkel 2 agenten midden op straat om het verkeer tegen te houden. Geen roadblocks, geen dranghekken, geen extra politie op straat..... En natuurlijk is het super fijn als dat nog kan hè! Maar na Berlijn, New York en Las Vegas verwacht je toch wel iets meer.
Heeft mij overigens niet tegengehouden om niet te gaan kijken!

Mijn trip zit er bijna op! En deze was meer dan geslaagd!! Ik heb zo genoten :-)
Wat heb ik veel gezien en ervaren. Ook heb ik wat af gereisd.... om bij te komen moet je zo'n reisje niet maken, zeg maar hahaha.
Dus nu ga ik het er nog even van nemen voordat ik weer het vliegtuig in stap.

Bedankt allemaal voor het meelezen en de leuke reacties!!
See you in Nederland!





  • 25 November 2017 - 09:44

    Ellis:

    Ik heb genoten van je verhalen!! Goeie reis terug, de poessies kunnen niet wachten! Xxx

  • 25 November 2017 - 12:06

    Annette:

    Goede terugreis!

  • 25 November 2017 - 18:44

    Karin:

    Fijn dat het leuk was, maar ook fijn dat je er straks weer bent!

  • 28 November 2017 - 22:23

    Rens:

    Hey Jo,
    Goed om te lezen dat je het super hebt gehad, tot snel! Grtz Rens

  • 01 December 2017 - 14:18

    Noud:

    Wat gaaf om te lezen allemaal. Hoor graag de rest van de spannende verhalen!

  • 01 December 2017 - 19:18

    Lizanq:

    Haha die zeehonden, mooi om te zien!
    Thanx voor het meegenieten van je trip. Weer wat op m’n bucketlist erbij! ;) Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, San Francisco

Aloha USA

Genieten op Hawaii met een omweg.. :-)

Recente Reisverslagen:

24 November 2017

Room with a view

23 November 2017

Stad met 2 gezichten

21 November 2017

Three times a charm!

20 November 2017

In de wolken!!

19 November 2017

Not my day ;-)
Jo

Taking it easy.... Aloha!!!

Actief sinds 01 Juni 2009
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 26405

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2019 - 14 September 2019

Mustang :us:"en tour de France :flag-mf: "

15 Mei 2018 - 24 Mei 2018

Op de koffie bij Fidel

06 November 2017 - 26 November 2017

Aloha USA

30 November 2012 - 01 April 2013

Pirate of the Caribean

20 December 2011 - 24 December 2011

Return to Kosovo

15 Juli 2009 - 24 Augustus 2009

The No worries Tour

Landen bezocht: